Fotowoltaika a samochód elektryczny – nowe perspektywy dla ekologicznej mobilności

Elektryfikacja transportu jest jednym z kluczowych elementów walki ze zmianami klimatycznymi. Samochód elektryczny stał się symbolem ekologicznej mobilności, a ładowanie auta z domowej instalacji fotowoltaicznej jest kolejnym krokiem w kierunku samowystarczalności energetycznej. Sprawdź, jak można efektywnie ładować samochody z fotowoltaiki i dlaczego warto się na to zdecydować.

Koszty ładowania auta elektrycznego w domu

Trudno dokładnie określić koszt ładowania samochodu elektrycznego, ponieważ zależy od wielu czynników. Przede wszystkim, poszczególne modele pojazdów mają baterie odmiennej wielkości cechujące się zróżnicowaną efektywnością energetyczną. Dodatkowo koszty energii elektrycznej mogą się różnić w zależności od dostawcy energii i taryfy.

Załóżmy, że mamy samochód elektryczny o pojemności baterii 60 kWh, a cena energii elektrycznej wynosi 0,60 zł za kWh. Ładowanie baterii od 0% do 100% kosztowałoby w tym przypadku 36 zł (60 kWh x 0,60 zł).

Jeśli przyjmiemy, że samochód elektryczny zużywa średnio 15 kWh na 100 km, a średni roczny przebieg to 20 000 km, roczne zapotrzebowanie na energię wyniesie 3 000 kWh. Przy cenie energii wynoszącej 0,60 zł za kWh, koszt ładowania z sieci wynosiłby 1 800 zł rocznie. Z drugiej strony, energia wygenerowana przez instalację fotowoltaiczną jest praktycznie darmowa, po odliczeniu kosztów amortyzacji i utrzymania systemu. Jeśli chodzi o koszt zakupu i instalacji ładowarki elektrycznej do domu wynosi on zwykle od 2 000 do 4 000 zł, w zależności od wybranego modelu i skomplikowania samego procesu podłączenia urządzenia.

Koszt instalacji fotowoltaicznej zaspokajającej potrzeby energetyczne na poziomie 3 000 kWh wyniesie około 12 000 zł. Skąd wzięły się powyższe liczby, wyjaśniamy w dalszej części tekstu, poświęconej kwestii oszacowania optymalnej mocy instalacji fotowoltaicznej do produkcji prądu na potrzeby samochodu elektrycznego. W każdym razie przytoczone obliczenia przekonują, że zwrot z inwestycji może nastąpić nawet w ciągu kilku, a maksymalnie w okresie do ok. 10 lat. Mowa tutaj jednak wyłącznie o benefitach finansowych, a przecież własna ładowarka elektryczna zasilana fotowoltaiką to również szereg innych korzyści.

Prywatna ładowarka elektryczna – dlaczego warto?

Większość posiadaczy pojazdów zasilanych prądem decyduje się na zakup własnych ładowarek elektrycznych. Wynika to z licznych zalet tego rozwiązania, do których należą przede wszystkim:

  • Komfort – możesz ładować auto elektryczne w dowolnym momencie, bez stania w kolejce do ogólnodostępnej ładowarki.
  • Zawsze znasz koszt ładowania – w przypadku korzystania z fotowoltaiki jest on zerowy, a jeśli pobierasz energię z sieci, zapłacisz za tyle prądu, ile wykorzystasz. Wszystko to po znanej Ci stawce.
  • Bezpieczeństwo – korzystasz ze sprawdzonej ładowarki, która nie zagraża Twojemu pojazdowi.
  • Nie musisz szukać ładowarki elektrycznej – infrastruktura dla samochodów elektrycznych wciąż jest w Polsce słabo rozbudowana. W niektórych regionach kraju znalezienie ogólnodostępnej ładowarki może być sporym wyzwaniem.
  • Możliwość szybkiego naładowania baterii – jeśli wybierzesz sprawną i jakościową ładowarkę, możesz zasilić baterię nawet w kilkadziesiąt minut.

Oczywiście zakup ładowarki elektrycznej nie oznacza jeszcze konieczności montażu instalacji fotowoltaicznej. Sprzęt do ładowania auta elektrycznego w domu można podłączyć do sieci. Zalecamy jednak, aby zdecydować się na panele fotowoltaiczne. Poniżej przedstawiamy główne atuty tego rozwiązania:

  • W pełni ekologiczne – fotowoltaika to przyjazny dla środowiska sposób produkcji energii elektrycznej.
  • Ekonomiczne – fotowoltaika wymaga wstępnej inwestycji, później jednak korzystanie z instalacji jest niemal całkowicie darmowe.
  • Jest to dobry sposób na zwiększenie autokonsumpcji – ze względu na nowy system rozliczeń prosumentów z siecią – net-billing – oddawanie nadwyżek energetycznych przestało być opłacalne. Warto zatem wykorzystać je poprzez zwiększanie autokonsumpcji, a dobrym na to sposobem jest montaż dodatkowych paneli zasilających ładowarkę elektryczną


Możliwość wykorzystania carportu na wiele sposobów – korzystając z carportu, zyskujesz zadaszenie chroniące pojazd przed czynnikami zewnętrznymi oraz możliwość zabezpieczenia wszelkie innego mienia, w tym choćby rowerów czy opału na zimę. Zastanawiasz się teraz, czym jest carport? Wyjaśniamy tę kwestię w kolejnym paragrafie!

Czym jest carport?

Carport to wiata samochodowa, z założenia przeznaczona dla samochodów elektrycznych. Konstrukcja z metalu, ewentualnie drewna, posiada przeważnie pochyły dach umożliwiający montaż kilku paneli fotowoltaicznych do zasilania ładowarki elektrycznej. Niektóre carporty to konstrukcje bez klasycznego dachu – jego rolę przejmują innowacyjne moduły solarne BIPV – https://pro-sun.com.pl/bipv-3/. Obecnie budowa carportu to rozwiązanie chętnie wybierane przez właścicieli pojazdów elektrycznych. Niemniej jest to tylko jedna z opcji. O ile nie brakuje miejsca na dachu lub gruncie, równie dobrze można rozbudować instalację zasilającą gospodarstwo domowe o dodatkowe panele do produkcji energii dla auta elektrycznego, a samochód przechowywać w garażu.

Jak obliczyć optymalną moc instalacji fotowoltaicznej dla ładowarki elektrycznej do domu

Aby obliczyć optymalną moc instalacji fotowoltaicznej do ładowania samochodu elektrycznego, trzeba uwzględnić kilka czynników. Przede wszystkim, trzeba określić roczne zapotrzebowanie na energię samochodu. Sprawdź, ile energii zużywa dane auto, przejeżdżając 100 km. Oszacuj, ile przejedziesz kilometrów w ciągu roku – lepiej nieco zawyżyć tę liczbę, aby nie okazało się, że zabraknie mocy w instalacji solarnej. Obie otrzymane wartości należy przez siebie przemnożyć. Uzyskasz w ten sposób liczbę wskazująca roczne zapotrzebowanie energetyczne dla Twojego auta. Niech będzie to wspomniane już wcześniej 3000 kWh, czyli wynik mieszczący się w średniej dla polskich kierowców aut elektrycznych. Załóżmy, że efektywność naszego systemu wynosi 1000 kWh na rok na 1 kW mocy zainstalowanej, bo taka właśnie jest średnia wydajność systemów fotowoltaicznych w naszym klimacie. W takim przypadku, aby zaspokoić roczne zapotrzebowanie na energię przeciętnego samochodu elektrycznego, potrzebna byłaby instalacja o mocy 3 kW.

Optymalizacja ładowania samochodu elektrycznego z fotowoltaiki

Jednym z najważniejszych aspektów korzystania z instalacji fotowoltaicznej do ładowania samochodu jest właściwe zarządzanie energią. Optymalna ładowarka do samochodu elektrycznego powinna umożliwić programowanie czasu ładowania tak, aby maksymalnie wykorzystać energię słoneczną. Najlepszym czasem na ładowanie jest okres, kiedy produkcja energii słonecznej jest najwyższa, czyli środek dnia.

Dodatkowo wiele nowoczesnych systemów fotowoltaicznych pozwala na magazynowanie nadmiaru energii w akumulatorach, które mogą być używane do ładowania samochodu po zachodzie słońca. Możliwość magazynowania energii dodatkowo zwiększa samowystarczalność energetyczną i pozwala na jeszcze większe oszczędności. Warto zatem przemyśleć kwestię montażu magazynu fotowoltaicznego, zwłaszcza przy nieopłacalności odprowadzania nadwyżek energetycznych do sieci.

Fotowoltaika a samochód elektryczny – przyszłość mobilności

Ładowanie samochodu elektrycznego z instalacji fotowoltaicznej to rozwiązanie, które doskonale wpisuje się w obecne trendy ekologiczne. W dobie rosnącej świadomości klimatycznej, zarówno producenci samochodów, jak i dostawcy energii zaczynają doceniać zalety tego połączenia.

Fotowoltaika umożliwia nie tylko znaczne oszczędności kosztów energii, ale przede wszystkim przyczynia się do redukcji emisji gazów cieplarnianych. Samochód elektryczny zasilany energią słoneczną jest wolny od emisji CO2 podczas jazdy, co ma kluczowe znaczenie dla walki ze zmianami klimatycznymi.

Ładowanie samochodu elektrycznego z fotowoltaiki we własnym domu to więcej niż tylko oszczędność. To wybór stylu życia, który stawia na zrównoważony rozwój i szacunek dla środowiska. Czy jest to przyszłość mobilności? Wszystko wskazuje na to, że tak. Wraz z postępem technologicznym i rosnącą dostępnością zarówno samochodów elektrycznych, jak i systemów fotowoltaicznych, możemy spodziewać się, że to połączenie będzie się stawać coraz powszechniejsze, idąc śladem choćby domów zeroenergetycznych, których przybywa w zawrotnym tempie.